کد خبر: ۲۰۱
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

فروش مجازی در دوران کرونا به داد هنرمندان صنایع دستی رسید

قیمت بالای چرم سبب استقبال کمتر شهروندان از محصولات چرمی در بازار می‌شود، از طرفی توان خرید مردم هم در این سال‌ها کم و سبب شده است که فروش کم شود. با این حال مادر و دختر هنرمند محله دانش‌آموز سعی کرده‌اند که با تکیه بر بستر فضای مجازی محصولات خود را عرضه کنند.

اشتغال‌زایی حلقه مفقوده بین تولید و بازار فروش است که نبودن زمینه مناسب برای آن به تولیدکنندگان آسیب رسانده است. در این بین افرادی هستند که سعی در تغییر این فضا داشته‌اند و منتظر نمانده‌اند که فرد یا نهاد خاصی به کمک آن‌ها بیاید. بانوان منطقه 11 با همبستگی که داشته‌اند در یک سال اخیر برای خود بازار هدفی را تعیین کرده‌اند و با تمرکز بر تولیدات هنری و صنایع‌دستی در خانه، به درآمد رسیده‌اند.

در راستای توجه به مشاغل خانگی و کمک به انتقال ایده‌های خوداشتغالی به سراغ بانوان موفق این حوزه رفتیم. ام‌البنین قویدل و دخترش شیوا محمدی، 2بانوی موفق دیگر در حوزه اشتغال خانگی هستند که در این سال‌ها با تمرکز بر علایق و توانمندی خود به درآمد رسیده‌اند.ام‌البنین قویدل ششمین دهه از زندگی خود را سپری می‌کند و از سن نوجوانی به واسطه علاقه خود بافندگی با نخ کاموا را آغاز‌ کرده است. این ذوق هنری را از مادربزرگش به ارث برده که بانویی فعال و البته توانمند در زمینه بافندگی بوده است.

 

فروش صنایع دستی سخت است

قویدل، بانوی بافنده منطقه 11، خود را محدود به‌ یک هنر در حوزه صنایع‌دستی نکرده و سعی داشته است در گذر زمان به فعالیت‌های‌دیگری هم مشغول شود. خودش در این‌باره می‌گوید: «بعد از ازدواج تمرکز خود را بر فرا گرفتن دیگر صنایع‌دستی بیشتر کردم، چرا که قصد داشتم از این حوزه به درآمد برسم، به همین دلیل ساخت و طراحی بدلیجات را شروع کردم و بعدتر با هنر دکوپاژ روی سنگ نمک و تخم شتر‌مرغ آشنا شدم. این کارها را انجام دادم تا مهارت پیدا کردم و بر آن‌ها مسلط شدم.»او در ادامه درباره بازار فروش محصولاتش می‌گوید: «همواره فروش صنایع‌دستی یا آثار هنری سخت است. من مدت زیادی برای اینکه بتوانم یک بازار را برای عرضه کارهای خودم پیدا کنم مشکل داشتم، اما با مرور زمان با نمایشگاه‌ها که در واقع فرصت حمایت از مشاغل خانگی است آشنا شدم و توانستم تولیدات خود را به فروش برسانم.»

 

قیمت صعودی مواد اولیه

به گفته خودش بهترین کاری که تا کنون تولید کرده است، دکوپاژ روی سنگ نمک بوده، چرا که اعتقاد دارد، سنگ نمک هم آثار درمانی دارد و هم چون آیات قرآنی بر روی آن حک می شود جذابیت خودش را دارد.تهیه مواد اولیه از مهم‌ترین موضوع‌ها در حوزه صنایع خانگی است که قویدل در این‌باره می‌گوید: «برای تهیه مواد اولیه جهت تولید زیورآلات و آثار دکوپاژ‌ مشکل خاصی نداریم، موضوع قیمت بالای محصولات است، چرا که هر بار برای تهیه مواد اولیه اقدام می‌کنیم شاهد این هستیم که قیمت‌ها صعودی شده است و این فروش محصول تولیدی ما را به‌ واسطه هزینه تمام شده بالا سخت می‌کند.»هنرمند منطقه ما در پایان می‌گوید: «تولیداتی که در بخش صنایع دستی انجام می‌شود، اغلب از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و در واقع آثار بی‌رقیبی هستند، درخواست من از مجموعه‌های مسئول در این حوزه این است که از مشاغل خانگی و صنایع‌دستی و هنری حمایت بیشتری کنند، چرا که جمع شدن آثار از واحدهای کوچک می‌تواند سبب شکل‌گیری یک صنعت پویا شود.»

 

امکان تحصیل در رشته گرافیک فراهم نشد

در ادامه این گفت‌وگو با شیوا محمدی، دختر خانم قویدل، که ادامه دهنده مسیر مادرش در کار هنری است گفت‌وگو می‌کنیم. شیوا محمدی معتقد است که مادرش مشوق اصلی او برای حرکت در مسیر صنایع‌دستی و هنری بوده است. او‌ این روزها کارهای چرمی از جمله کیف پول، جاسوئیچی و کمربند را در خانه تولید می‌کند و در این حوزه به درآمد هم رسیده است.

قرار گرفتن در مسیر تولید کارهای دستی از همان سنین کودکی برای او رقم‌ خورده است: «وقتی سن‌ کمی داشتم‌ می‌دیدم‌ که مادرم‌ کارهای هنری و صنایع دستی تولید می‌کند. از همان زمان علاقه به هنر در من شکل گرفت و دوست داشتم که رشته گرافیک بخوانم، اما متأسفانه شرایط برای ادامه تحصیل من در این رشته رقم نخورد. در ادامه به کار چرم روی آوردم و این آثار را به صورت دست‌دوز و بدون استفاده و دخالت چرخ تهیه می‌کنم.»

شیوا محمدی‌ که در ابتدای دهه چهارم از زندگی خود است به خوبی به کار با چرم مسلط است و با دانشی‌ که در این‌باره دارد می‌گوید: «آثار چرم جزو تولیدات مفید در جامعه است که به 2دلیل استفاده از آن توصیه می‌شود، ابتدا به واسطه شکل مناسبی که برای پوشش آقایان و خانم‌ها دارد و دوم با توجه به قیمت‌ دیگر کالاهای موجود در بازار که کیفیت چندانی ندارند، مقرون به صرفه است.»

 

نیاز به سرمایه برای صادرات

محمدی درباره مسیر پیش‌روی خود و آنچه دوست دارد در آینده رقم بزند می‌گوید: «اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت کار برای دیگران حس زیبایی دارد، امیدوارم‌ بتوانم در آینده کار خودم را توسعه دهم و برای افراد دیگر شغلی فراهم کنم. با کیفیتی که من محصول خود را ارائه می‌دهم‌ می‌توانم حتی به بازارهای خارج از کشور‌ و صادرات فکر کنم، اما محقق شدن این موضوع مشروط بر سرمایه زیاد برای شروع کار است که با شرایط بازپرداخت وام در کشور ما میسر نیست، بنابراین تنها نقطه امید؛ حمایت سازمان‌های مربوط است.»

قیمت چرم در بازار‌ دیگر‌ موضوع مورد بحث ماست که شیوا‌ محمدی درباره‌اش می‌گوید: «قیمت بالای چرم سبب استقبال کمتر شهروندان از محصولات چرمی در بازار می‌شود، از طرفی توان خرید مردم هم در این سال‌ها کم و سبب شده است که فروش کم شود. با این حال من سعی کرده‌ام که با تکیه بر بستر فضای مجازی محصولات خود را عرضه کنم.»

ضرورت حمایت از بانوان فعال مشاغل خانگی موضوع پایانی بود که شیوا محمدی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی باید اولویت جامعه باشد، من به این رشته بسیار‌ علاقه دارم‌ و از طرفی در این حوزه توانمند شده‌ام، ولی باید در حوزه دیگری هم اشتغال داشته باشم، در صورتی که اگر به خوبی کار‌ صنایع‌دستی مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند سبب بروز استعداد‌های این حوزه شود.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44